Recension: Dingbats* Earth Collection

Inledning

Dingbats Notebooks är en del av K. Bekdache et fils som är en av Libanons äldsta pappershandlare. Företaget drivs idag av bröderna Jamal och Mo Bekdache. Anteckningsböckerna tillverkas i Dingbats egen fabrik i Turkiet. Earth Collection är deras senaste serie, sedan innan finns Wildlife Collection.

Boken

Earth Collection finns i tre modeller och har namn efter områden där natur eller djur är hotad.De tre modellerna är Yasumi (limegrön), Serengeti (orange) och Great barrier Reef (blå). På insidan finns information om området och boken har 192 numrerade sidor, tre sidor index, två bokmärken, pennhållare, en ficka längst bak samt ett elastiskt band för att hålla boken stängd. Det finns även ett system för att färgkoda sidorna med olika teman eller taggar.

Miljö

Pappret är 100 gsm och FSC certifierat. Omslaget är hårt med PU läder (vegan). Storleken är A5 (16×21,5 cm) och boken har rundade hörn. Böckerna framställs av komposterbart och återvinningsbart material. Vattnet som används vid tillverkningen renas innan det släpps ut igen. 2 % av alla intäkter på deras engelska och europeiska sida går till Världsnaturfonden. Alla ordrar från denna sida skickas från deras lager i London.

Pappret

Pappret fungerar bra med alla typer av pennor med minimal ghosting. Med reservoarpenna ger pappret ingen trådning, medium skuggning och låg glans. Det är en mjuk skrivupplevelse och bläcket torkar ganska snabbt. Dock är pappret känsligt för hudoljor vilket kan ge både trådning och genomblödning när du använder reservoarpenna.

Sammanfattning

Jag har använt Dingbats sedan 2017 och började med en elefant från Wildlife Collection. Det har varit en spännande resa och roligt att se hur produkterna förbättrats. Jag har haft bra kontakt med Mo när jag har haft frågor, funderingar eller problem. De lyssnar gärna på sina användare och förbättra produkterna hela tiden. Lyssna gärna på vår intervju med Mo som vi gjorde i IE002.

Dingbats Earth passar bättre för mitt användande då jag primärt använder de till Bullet Journal. Det är en tålig anteckningsbok som tål tuffa tag. Efter cirka fyra månaders användning ser båda mina nästan oanvända ut. Även bindningen håller bra utan att gå sönder. Om man bryter in boken innan användning då ligger den plant. Riktigt snygg framsida med nedsänkt tryck. Dingbats böcker har ett riktigt bra pris och håller hög kvalitet, vilket gör dem otroligt prisvärda.

Du kan köpa Dingbats på deras egen sida via denna affiliate länk. Då stödjer du både oss och världsnaturfonden.

Earth Collection finns på följande länk.

Earth – Dingbats* Notebooks® – UK & Worldwide Store